Klachten
Medewerkers van Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant zetten zich dag en nacht in om leed en schade te voorkomen en te beperken. Maar soms verloopt iets niet zoals je het verwacht en ontstaat er onvrede. Ben je niet tevreden over onze dienstverlening? Dan kun je een klacht indienen. Wij doen ons best om een goede oplossing te bieden en bekijken gelijk of we jouw klacht kunnen benutten ter verbetering van onze kwaliteit en dienstverlening.
De klachtenregeling van de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant is gebaseerd op de Algemene wet bestuursrecht (hoofdstuk 9). Hierin staat beschreven wanneer en hoe je als burger van het recht gebruik kunt maken een klacht in te dienen en hoe de klacht moet worden behandeld.
Wanneer kan ik een klacht indienen?
Je kunt een klacht bij de Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant indienen als je een situatie hebt meegemaakt waarbij je ontevreden bent over het optreden van één van de diensten van de VRH. Het moet dan gaan over gedragingen en niet over genomen besluiten, waartegen bezwaar of beroep mogelijk is of een andere juridische procedure is gestart. Klachten over gedragingen worden ook niet in behandeling genomen als het gaat over gebeurtenissen van meer dan een jaar geleden of klachten die al eerder zijn behandeld en opnieuw worden ingediend.
Hoe kan ik een klacht indienen?
Je klacht kun je indienen via het formulier onderaan deze pagina.
Kun of wil je geen gebruik maken van het digitale klachtenformulier, dan kun je jouw verzoek schriftelijk indienen. In je verzoek moet in ieder geval het volgende staan:
- de naam en het adres van de klager;
- de dagtekening;
- een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht is gericht
Je kunt de schriftelijke klacht opsturen naar:
Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant
t.a.v. het Dagelijks Bestuur
Postbus 3208
5003 DE Tilburg
Indien van toepassing wordt jouw klacht intern doorgestuurd naar een van de andere bestuursorganen binnen de veiligheidsregio.
Let op: klachten die niet via het digitale klachtenformulier of schriftelijk worden ingediend, worden niet in behandeling genomen.
Wat doen wij met jouw klacht?
- Je ontvangt een ontvangstbevestiging ;
- De klacht wordt beoordeeld. Je krijgt zo spoedig mogelijk bericht of en hoe jouw klacht zal worden afgehandeld:
- de klacht wordt niet in behandeling worden genomen of:
- de klacht wordt niet in behandeling genomen, maar door de klachtencoördinator wel doorgestuurd naar de betrokken afdeling, die hierover met u contact zal opnemen of;
- de klacht wordt in behandeling genomen overeenkomstig de Klachtenregeling Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant’;
Indien de klacht formeel in behandeling wordt genomen wordt de klacht toegewezen aan een behandelaar, die zal adviseren over de klacht, waarna een onderzoek wordt gestart. U wordt daarbij in de gelegenheid gesteld om te worden gehoord. Een klacht wordt binnen 10 weken of indien er reden is om te verdagen, met berichtgeving, binnen 14 weken afgehandeld. Bent u na de klachtafhandeling nog niet tevreden, dan kunt u een klacht indienen bij de Nationale ombudsman.