Burgerhulpverlening maakt echt het verschil
"Terwijl ik aan het werk ben, word ik door een collega geroepen, omdat er iemand in het bedrijf onwel geworden is. Ik weet meteen om wie het gaat. Het is een collega die problemen aan zijn hart heeft. Met een lijf vol adrenaline sprint ik naar de plek waar het gebeurt."
"Mijn collega is nog bij bewustzijn, maar verslechtert met de seconde. Dan is hij niet meer aanspreekbaar, wordt grauw en stopt met ademhalen. Onmiddellijk begin ik samen met een andere collega, die ook EHBO’er is, met reanimeren. Tot mijn opluchting merk ik na twee series van reanimeren dat hij weer kleur krijgt en zelfstandig gaat ademhalen. Dan leggen we hem in de stabiele zijligging. Kort daarna komen de ambulancehulpverleners binnen én komt de collega bij bewustzijn, doet zijn ogen open en begint meteen grapjes te maken."
Voor Jos van Esch, applicatiebeheerder bij Aqualab Zuid, is dit niet de eerste keer dat hij hulp verleent bij een reanimatie en zo een leven redt. In de afgelopen zeven jaar waarin hij is aangesloten bij HartslagNu is hij al regelmatig opgeroepen. Zijn drijfveer om dit te doen is omdat hij mensen in nood wil helpen en niet machteloos wil toekijken. Hij wil een positieve bijdrage leveren bij het redden van levens en de samenleving redzamer maken. Samen met vele andere burgerhulpverleners komt dit van de grond.
"De eerste zes minuten zijn cruciaal bij een reanimatie”, legt Jos uit. “Bij een melding kunnen buurtbewoners snel ter plaatse zijn en beginnen met de eerste noodzakelijke handelingen. Ondertussen helpt de meldkamer op de achtergrond mee, zij hebben daar hele goede draaiboeken voor. Als de ambulancebroeders arriveren wordt bekeken of zij het overnemen of niet. In het laatste geval nemen zij dan de begeleiding op zich. Je doet het echt samen met de hulpverleners."
Het voorval heeft vaak heel veel impact op het slachtoffer als deze gered is, maar ook op de burgerhulpverlener. "Zo’n reanimatie doet achteraf veel met je. Op het moment zelf denk je er helemaal niet over na. Ik kan me soms de gezichten van de slachtoffers niet herinneren. Later als je ze spreekt komt het dan wel weer naar boven. Er is nu een website waarmee de gereanimeerden en de burgerhulpverleners met elkaar in contact kunnen komen. Ze willen je heel graag bedanken. Daar doe je het niet voor, maar ik wil graag horen hoe het dan met het slachtoffer gaat."
Dankzij mensen zoals Jos en zijn collega liep het goed af. Dankzij burgerhulpverlening worden levens gered. Draag jij ook je steentje bij? Kijk op de website van HartslagNu wat jij kunt doen.
Jos van Esch:
"De individualisering neemt toe. Dan is het belangrijk dat je op je buurt kan rekenen."