Brandweer zorgt voor veilige Tilburgse Kermis
Het is een opvallend gezicht, zo’n grote brandweerwagen op het kermisterrein die zich door de attracties heen wurmt, nog nét voordat de grootste kermis van de Benelux in Tilburg opengaat. Het voertuig rijdt rakelings langs de opgestelde kraampjes en attracties, maar moet ook regelmatig stoppen, omdat het niet verder kan. Midden op het pad staan afvalbakken. Terwijl Ralph op de routekaart naar bijzonderheden kijkt, vraagt hij zijn collega’s om de containers aan de kant te zetten. Ondertussen wijst Bram naar een luifel die te ver naar voren komt. De uitbater van de tent moet in actie komen.
Bram van den Hoever en Ralph van der Velden, beiden werkzaam bij de 24-uursdienst van de brandweer in Tilburg-Centrum, zijn met de dienstdoende ploeg op pad. Na maanden van voorbereiding met alle betrokken partners wordt de calamiteitenroute gereden en is nu het laatste controlemoment aangebroken. Want eindelijk is het weer zover: kermis in de binnenstad van Tilburg. Iets waar veel bezoekers naar uitgekeken hebben, na twee jaar eindelijk weer een kermis op volle sterkte. Met ruim 250 attracties over een lengte van 3,5 kilometer kan iedere kermisliefhebber zijn hart weer ophalen! Maar met gemiddeld 100.000 bezoekers per dag in de binnenstad, waar ook mensen wonen en werken, is veiligheid en bereikbaarheid van de hulpdiensten natuurlijk erg belangrijk.
“We hebben alles heel uitgebreid opgemeten en de exploitanten weten ook van tevoren tot waar de attractie mag staan. Maar in de praktijk blijkt dit niet altijd goed te gaan”, zegt Ralph. “Het is dus goed dat de route helemaal wordt gereden met de tankautospuit om te kijken of we overal door kunnen.” Ook laten de brandweermannen de aansluitingen van de brandkranen zien aan de ploeg, zodat ze in geval van een brand meteen weten waar ze moeten zijn.
Bento Evers, adviseur informatie, onderzoek en analyse, weet hier ook alles van. Al jarenlang is hij vanuit de brandweer betrokken bij de voorbereidingen van de kermis, samen met andere collega’s. In oktober al starten de eerste voorbereidingen, waarbij de voorlopige opstelling wordt beoordeeld. “In maart komen we dan met alle betrokken externe partijen bij elkaar. We hebben overleg met onder andere gemeente, politie, ghor, ambulancedienst en verkeersdienst. Er liggen draaiboeken, maar geen één jaar is hetzelfde. Dus gaan we ieder jaar weer met elkaar om de tafel om ervoor te zorgen dat alles goed verloopt tijdens dit grote evenement. En dat is een behoorlijke operatie. Ook tijdens de kermis is er natuurlijk intensief contact met alle partijen. Dagelijks is er een tactisch overleg en komt het veiligheidsteam bij elkaar voor een update over welke dingen er spelen en waar mogelijk problemen kunnen ontstaan, bijvoorbeeld met de drukte tijdens Roze Maandag.”
Binnen de brandweer wordt een kermisteam gevormd. “We hebben veel contact met de verschillende afdelingen, waaronder risicobeheersing, waar ze alles weten van de regelgeving en gebouwen”, legt Bento uit. Daarnaast zijn Bram en Ralph de spreekbuis richting de 24-uursdienst. Ze nemen alle ploegen mee in de bijzonderheden tijdens dit grootschalige evenement en houden ze op de hoogte van de laatste ontwikkelingen. Zo is iedereen klaar voor dit grote evenement.
In de zomer vinden er in onze regio talloze evenementen plaats waarbij de brandweer samen met de andere hulpdiensten zorgt voor de veiligheid van de burgers. Wil je meer weten? Lees hier meer over evenementen.
Alles opmeten
"We hebben alles heel uitgebreid opgemeten en de exploitanten weten ook van tevoren tot waar de attractie mag staan. Maar in de praktijk blijkt dit niet altijd goed te gaan"