Spring naar inhoud
Vacature Breda Reageren voor: 09 maart 2025

Afdelingshoofd Crisisbeheersing

Ga jij ons helpen om samen met de gemotiveerde mensen van de afdeling Crisisbeheersing te zorgen dat alle (operationele) diensten én de samenleving zich voorbereiden op de nieuwe kwetsbaarheden en dreigingen die de huidige én toekomstige tijd met zich meebrengen? Ben jij de leidinggevende die kan netwerken en verbinden en die elke uitdaging proactief vol vertrouwen aanpakt?

Wat ga je doen?

Crisisbeheersing heeft zich, mede als gevolg van nieuwe (dreigende) crises, de afgelopen jaren ontwikkeld tot een werkveld met veel uitdagingen én kansen. Als afdelingshoofd Crisisbeheersing werk je in een dynamische wereld waarin jij, samen met je afdeling, alle ontwikkelingen in de buitenwereld op landelijk en (boven)regionaal niveau vertaalt naar duidelijke doelstellingen en activiteiten voor de Veiligheidsregio. 

In de landelijke agenda Crisisbeheersing zijn duidelijke meerjarige doelstellingen benoemd en daarnaast moeten we continu blijven inspelen op de landelijke en regionale actualiteit. Dat maakt dat je in staat moet zijn om complexe beleidsmatige dossiers in een dynamische omgeving te vertalen naar heldere prioriteiten en acties.  

Als afdelingshoofd geef je op inspirerende en verbindende wijze (integraal) leiding aan de afdeling én werkt samen met de afdelingshoofden en sectormanager binnen de sector ‘Risicobeheersing en Crisisbeheersing’ aan een sterk team. Je zorgt ervoor dat de medewerkers van je afdeling elkaar kennen, elkaars kwaliteiten benutten en integraal samenwerken. Zowel binnen de afdeling als met andere organisatieonderdelen, gemeenten en ketenpartners. Daarbij bewaak je vanuit een helicopterview de belangen van de gehele organisatie naar buiten en doe je proactief voorstellen op je eigen vakgebied ten behoeve van het realiseren van de koers van de organisatie. 

Het team

Jouw team bestaat uit een 30-tal gemotiveerde specialisten die binnen verschillende “domeinen” samenwerken aan de bovengenoemde uitdagingen.  

Binnen het domein Informatie gestuurde veiligheid (IGV) zijn de mensen bezig om vanuit een goede informatiepositie zicht te houden op de kwetsbaarheden, dreigingen en risico’s zodat we tijdig een risico- en/of crisisinterventie kunnen doen. Dit doen we zowel voor - als tijdens een crisis en uiteraard in samenwerking met interne afdelingen en externe partners/ partijen.  

Op basis van het risicobeeld en/of in geval van een crisis werkt de afdeling CB nauw samen met de afdeling communicatie op het gebied van risico- en crisiscommunicatie.  

Vanuit het domein Multi Operationele voorbereiding (MOV) zorgen de medewerkers dat we proces- en planmatig, inhoudelijk en qua voorzieningen optimaal zijn voorbereid op elke mogelijke crisis.  

De mensen binnen het domein Multi opleiden, trainen, oefenen, testen, evalueren en leren (MOTOTEL) zorgen vervolgens dat alle multi-leden in de crisisteams binnen een opschaling vakbekwaam zijn en blijven. Daarnaast zijn we een lerende organisatie die door te evalueren zich op alle terreinen blijft door ontwikkelen.  

Tenslotte zijn de negen Calamiteiten Coördinatoren (CaCo’s) op de gemeenschappelijke meldkamer, die werken voor onze regio én de Veiligheidsregio Zeeland, ondergebracht onder de verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd Crisisbeheersing.  

Wat breng je mee?

Je bent een natuurlijke teamspeler en netwerker die in staat is om in een complexe dynamische wereld met veel beleidsmatige en maatschappelijke ontwikkelingen het hoofd koel te houden, heldere lijnen uit te zetten en doelstellingen te formuleren. Je weet jouw team daarin mee te nemen en te begeleiden en je zorgt ervoor dat de kwaliteiten binnen je team goed benut worden en elkaar versterken. Je bent wendbaar en flexibel in je denken, waarbij je verschillende leiderschapsstijlen in weet te zetten. 

Daarnaast neem je mee; 

  • WO werk- en denkniveau; onderbouwd met een afgeronde opleiding relevant voor het betreffende vakgebied binnen de sector.  

  • Visie op crisisbeheersing en de effectieve inzet ervan. 

  • Actuele inhoudelijke vakkennis. 

  • Affiniteit met beleids- en bedrijfsvoeringprocessen, HR- en verandermanagement; Bij voorkeur ervaring als integraal verantwoordelijk leidinggevende. 

  • Inzicht in politiek-bestuurlijke verhoudingen. 

  • Je bent gewend te acteren in een organisatie die (fors) in ontwikkeling is en weet mensen in beweging te krijgen. 

Over Veiligheidsregio Midden- en West-Brabant

Samen maken we de regio veiliger is onze missie. Dit doen we voor de veiligheid van de inwoners van onze 24 gemeenten. We werken aan het voorkomen van incidenten en het verkleinen van risico’s in de regio én we staan 24/7 paraat voor de bestrijding van incidenten, klassieke rampen en moderne crises. Daarvoor bundelen we de krachten van inwoners, ondernemers, bestuurders, partners, hulpverleners en onze medewerkers. We zijn zowel een netwerkorganisatie als een krachtige hulpdienst.

Dit bieden wij

Je draagt bij aan de fysieke veiligheid als het er écht op aankomt, door te zorgen dat we goed zijn voorbereid op crises, de effecten hiervan proberen te minimaliseren, en de maatschappij zo snel mogelijk weer terugbrengen naar een stabiele situatie. Als afdelingshoofd Crisisbeheersing maak je écht het verschil voor onze maatschappij. 

  • Een functie voor 36 uur per week;
  • Een salaris binnen schaal 13 (max. € 7.539,- bruto per maand bij 36 uur);
  • Een Individueel Keuze Budget (18,63% van je salaris) dat je kunt laten uitbetalen of kunt inzetten voor flexibele arbeidsvoorwaarden;
  • De standplaats wordt Regio Midden- en West- Brabant. 
  • Een thuiswerkvergoeding van € 3,- per dag;
  • Een budget om jouw thuiswerkplek goed in te richten.
  • Aansluiting bij het ABP-keuzepensioenfonds.

Wij leren je graag kennen

Heb je naar aanleiding van onze vacature nog vragen? Dan kan je bellen of mailen met Marcel Appeldoorn (Sectormanager RB/CB 06-10907630 / marcel.appeldoorn@vrmwb.nl). Voor algemene vragen over de sollicitatieprocedure of werken bij de Veiligheidsregio kan je mailen naar werkenbij@vrmwb.nl.

Solliciteren kan eenvoudig middels onderstaand formulier. We zien je cv en korte motivatie graag tegemoet. Na ontvangst nemen we zo snel mogelijk contact met je op.

De eerste gesprekken staan gepland op donderdag 20 maart. Naast de gesprekken maakt een assessment deel uit van het selectieproces.   

Acquisitie naar aanleiding van deze vacature wordt niet op prijs gesteld.